Ben jij elke dag nodig in je bedrijf? Of sla jij met een gerust gevoel een aantal dagen over om tijd te besteden aan andere dingen? Laatst gaf ik de ondernemers in mijn jaarprogramma de opdracht één dag te besteden aan hun eigen persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat gaf ze allemaal een ongemakkelijk gevoel.
Durf jij het werk aan je medewerkers over te laten?
Als je goede mensen hebt werken, is het makkelijker om zaken uit handen te geven en los te laten. Veel ondernemers zijn tevreden over hun medewerkers en toch hebben ze het gevoel dat ze elke dag ‘nodig’ zijn. Tevredenheid over je medewerkers zegt blijkbaar niets over jouw misbaarheid. Ondernemers met een goed team zijn allang blij dat alles goed functioneert en de business draait. Maar ga je dan niet voorbij aan de potentie van je bedrijf?
Wat zou er gebeuren als jij niet meer dagelijks nodig bent?
Als jij een heel groot deel van je tijd AAN je bedrijf kunt werken in plaats van IN je bedrijf? Als je medewerkers het zonder jou af kunnen? Jij zou je ondernemerschap naar een hoger niveau brengen. De volle potentie van je bedrijf beter benutten. Je bezig houden met mogelijkheden, kansen, samenwerking, persoonlijke ontwikkeling.
Jouw bedrijf gaat groeien als jij aan andere zaken tijd besteedt
1 aan je klanten
Maar, hoor ik je denken, ik besteed juist veel tijd aan mijn klanten! Bedenk dan voor jezelf waar je tijd aan besteedt. Als je je vooral inhoudelijk bezig houdt met je klanten, delegeer dat dan naar je medewerkers. Richt jouw aandacht vooral op de relatie met de klant. Bel ze spontaan op. Nodig ze uit voor koffie of een lunch.
Praat met je klant over de business, zijn plannen, worstelingen. Vraag om ideeën om jullie dienstverlening te verbeteren. Informeer naar andere partijen die geïnteresseerd kunnen zijn in jullie dienstverlening. En geef vooral ook zelf waardevolle ideeën, tips en contactpersonen door.
2 aan marktontwikkelingen
Je weet waarschijnlijk best hoe de markt ervoor staat. Dat merk je immers dagelijks aan je klanten.
Plan jezelf eens vrij en verdiep je nog meer in het speelveld waarop je bedrijf zich begeeft. Maak een shortlist van vakliteratuur die je regelmatig wilt lezen, van columns en blogs door trendwatchers in jouw branche. Volg mondiale ontwikkelingen in je branche. Ga mensen volgen die twitteren over jouw markt. Bezoek branchebijeenkomsten, praat met concurrenten.
Er zijn veel manieren om de ontwikkelingen in jouw branche bij te houden. Bedenk waar jouw bedrijf anders in is dan je concurrenten, welke mogelijkheden de huidige marktontwikkelingen jouw bedrijf bieden en waar groeimogelijkheden zitten.
3 aan ‘herrie maken’
Het verbaast mij regelmatig als ik hoor van een ondernemer dat hij weinig doet aan het zichtbaar maken van zijn bedrijf door netwerken en marketing. Hij besteedt zijn tijd dan ‘liever aan zijn klanten’. Dit zijn vaak ondernemers die denken dat klanten hun bedrijf zelf vinden, die op een old-school manier hun bedrijf open stellen en wachten tot er klanten komen. Ze wachten af, krimpen en roepen dat de markt op dit moment nu eenmaal gewoon heel lastig is.
Tegelijkertijd spreek ik ondernemers in dezelfde branches die juist floreren en zich, tegen de stroming in, niets aantrekken van de somberheid van anderen. Vaak zijn deze ondernemers bewust bezig met marketing en netwerken. Ze trekken erop uit om zichtbaar te worden. Ze kiezen er bewust voor om ook op social media aan hun zichtbaarheid te werken.
Als ondernemer kan het bouwen en onderhouden van je netwerk het verschil maken tussen groei of krimp. Maak tijd om te netwerken en je bedrijf meer zichtbaar te maken.
4 aan persoonlijke ontwikkeling
Hoeveel investeer jij in jezelf? In je ontwikkeling? Zodat je nog beter wordt in wat je doet?
Uit onderzoek blijkt dat ondernemers in het mkb nauwelijks investeren in hun eigen ontwikkeling. Ze hebben het er gewoonweg te druk voor. Niet zo gek: als je jezelf niet ontwikkelt door snellere, slimmere manieren te leren om je werk te doen, blijf je het de komende jaren ook nog druk houden. En dezelfde fouten maken.
Alleen door nieuwe kennis en inspiratie op te doen, is het mogelijk om oude patronen te doorbreken. Om überhaupt te ontdekken waar jouw blinde vlekken en zwakke plekken zitten.
Bedenk waar jij meer van zou willen weten, welke oude patronen jij wilt doorbreken. Kies ervoor om in jezelf te investeren.
Manage jezelf vrij zodat je tijd hebt voor deze vier zaken
Dit kun je doen door jezelf zoveel mogelijk uit je organisatiestructuur te halen, door te werken AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf.
© de Wereld van Personeel