Waarom is geduld een MUST in personeelsgesprekken?

Je kent het vast wel, eens in de zoveel tijd ben je niet tevreden over de situatie met een medewerker

Je loopt er al wat langer mee in je hoofd en wilt dat de situatie eindigt. Het liefst NU DIRECT. Binnenkort ga je er eens met deze medewerker voor zitten.

Je irritatie of frustratie loopt langzaam op tot het moment van: ‘de maat is vol, je hebt er genoeg van, nu moet het maar eens afgelopen zijn…’, of  ‘nu moet er eens duidelijkheid komen, we moeten verder…’

In je hoofd heb je het gesprek al een aantal keren gevoerd

Je maakt een afspraak met je medewerker om de situatie te bespreken. Voor het gesprek bedenk je goed wat je wilt bespreken en stel je jezelf het resultaat van je gesprek voor. Tot zover gaat het prima.

Dan volgt het gesprek zelf. En daar gaat het helaas vaak mis. Door jouw opgebouwde irritatie of frustratie wil je met zevenmijlslaarzen naar het resultaat: verandering van de situatie. Alleen heb je onvoldoende rekening gehouden met de reactie aan de andere kant van de tafel.

Je medewerker snapt jouw punt niet direct en kan ook niet helemaal volgen waarom de situatie moet veranderen

Hij loopt immers nog een stuk achter ten opzichte van jou. Jouw voorsprong in denkwerk wordt hier zichtbaar. Idealiter is je medewerker alsnog snel van begrip. Na een paar minuten uitleg begrijpt hij jouw punt, jullie bespreken hoe de situatie kan veranderen en met een aantal duidelijke afspraken gaat hij weer aan het werk.

Het komt vaak voor dat het voor je medewerker allemaal te snel gaat

Wat wil je toch van hem? Waarom moet er NU iets veranderen? Hij reageert emotioneel: wordt boos, klapt dicht, schiet in de verdediging of gaat huilen. Als je dan door blijft drukken en blijft vasthouden aan jouw doel van het gesprek – verandering van de situatie – maak je een verkeerde keuze. Hierdoor ontstaat onbegrip en groeien de frustraties aan beide kanten. De weg naar een positieve afronding van het gesprek wordt daardoor steeds langer.

Oefen geduld in personeelsgesprekken

Neem je medewerker mee in jouw overtuiging, maar forceer het niet in een eerste gesprek. Beter is het om in een paar gesprekken kleine stapjes te zetten. Dat vraagt geduld, maar levert uiteindelijk sneller een beter resultaat op.

Tips voor lastige personeelsgesprekken

  • bedenk welke stap je in een gesprek wilt zetten. De opbouw kan zijn
      • 1e gesprek – mijn medewerker geeft aan dat hij heeft gehoord wat ik heb gezegd, laat hem samenvatten wat hij heeft gehoord
      • 2e gesprek – mijn medewerker geeft aan dat hij begrijpt dat hij moet veranderen, laat hem herhalen waarom verandering belangrijk is voor je bedrijf
      • 3e gesprek – mijn medewerker geeft aan dat hij aan de verandering mee gaat werken, maak hier samen afspraken over
  • luister heel goed naar de reactie van je medewerker en bepaal of een volgende stap in dit gesprek al mogelijk is. Of, dat de medewerker blokkeert en je een nieuw gesprek moet plannen
  • plan de gesprekken kort achter elkaar met 1-2 weken ertussen. Plan die afspraken wel direct samen tijdens het gesprek
  • wees geduldig, luister goed en forceer niet

Vergelijk het aansturen van je medewerker met het maken van kwaliteitsbrood

Soms moet je het brood een aantal keer laten rijzen om het luchtig, flexibel en soepel te maken. En zo zijn er nog veel meer zaken die met geduld veel mooier en kwalitatief beter worden: sportprestaties, relaties, vriendschappen, wijn… afijn, you got the point.

 

© de Wereld van Personeel

Deel

Andere interessante blogs

Vorig bericht
Wie heb ik op het oog?
Volgend bericht
Werk AAN je bedrijf, niet IN je bedrijf!