Er bestaat wereldwijd weinig onderzoek naar personeelsbeleid in het mkb. De meeste onderzoeken worden uitgevoerd bij de grote bedrijven waar alle personeelszaken tot in detail zijn uitgedacht en, door de grootte van het bedrijf, goed zijn te meten. Omdat 99% van het Nederlandse bedrijfsleven bestaat uit het mkb is dat een enorm gemis.
Juist het mkb heeft behoefte aan inzicht en richting voor de keuzes over personeel
Dat vonden ook de lectoren van Hogeschool Saxion. Samen met het bedrijfsleven en Universiteit Twente voeren zij al een aantal jaren wetenschappelijke onderzoeken uit naar de invloed van Strategisch Human Resource Management in het mkb. De conclusies uit de onderzoeken in het mkb zijn zowel logisch als duidelijk.
Elk mkb bedrijf kent in de basis twee P&O lijnen: verticaal en horizontaal
De verticale lijn staat voor de lijn tussen de ondernemer (DGA) en zijn personeel en vertegenwoordigt de keuzes die de ondernemer maakt bij de selectie van zijn mensen. De horizontale lijn staat voor de manier waarop hij die basiskeuzes voor selectie doortrekt naar zijn personeelsbeleid.
Het type mensen dat je aan je bedrijf bindt, heeft een enorme invloed op de manier waarop je je personeelsbeleid moet vormgeven
Hoe beter je als ondernemer in staat bent om die twee lijnen helder en duidelijk te houden, hoe consistenter je personeelsbeleid. En, de consistentie in je personeelsbeleid blijkt een direct effect te hebben op de resultaten van je bedrijf en de motivatie en betrokkenheid van je medewerkers.
Eenvoudig voorbeeld. Een ondernemer die medewerkers selecteert op hun initiatief en innoverend vermogen, smoort deze talenten op het moment dat hij strak blijft sturen en alles zelf wil blijven beslissen. Met als gevolg; minder resultaat uit zijn medewerkers, en over en weer frustraties.
Ditzelfde geldt voor de manier waarop je je medewerkers beloont, ontwikkelt en aanspreekt op hun functioneren
Hoe helderder je lijn in al deze keuzes over je personeelsbeleid, hoe groter het positieve effect. En hoe duidelijker voor je medewerkers. Interessant gegeven. Sinds ik deze onderzoeken heb gelezen, baseren wij onze adviezen en dienstverlening op deze wetenschap. En, met resultaat.
Onze klanten gaan altijd eerst terug naar hun persoonlijkheid. Hoe gedraag ik mij als leidinggevende? En hoe werkt dat door op mijn medewerkers? Het managen van medewerkers bestaat uit voortdurende beïnvloeding, gewenst of ongewenst. En vaak is het zo dat je krijgt wat je geeft en uitstraalt.
Pas als je jezelf goed kent en weet waar je met je bedrijf voor staat, kun je je medewerkers positief beïnvloeden
Door goede keuzes te maken over je personeelsstrategie. Maar wat kan jij hier nu mee? Kijk in welke van de volgende twee situaties jij je herkent
Situatie 1
Het contact met je personeel loopt soepel en je haalt de resultaten die je met je bedrijf wilt halen.
Super! Waarschijnlijk kloppen jouw lijnen. Je bent een heldere leidinggevende en consistent in je gedrag en keuzes. Dat is heel prettig voor je medewerkers. Ze weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen verwacht wordt vanaf het moment dat ze je bedrijf binnenstappen. Geen onaangename verrassingen. Dat geeft rust zodat alle energie en tijd kan worden besteed aan de klant en omzet.
Situatie 2
Je medewerkers doen vaak net even iets anders dan jij wilt en ze lijken zich veel minder verantwoordelijk te voelen voor de klanten en resultaten dan jij.
Hmmm, dat is minder mooi. Blijkbaar is het je nog niet gelukt om heel duidelijk te zijn over waar je bedrijf voor staat en welke verwachtingen jij van je medewerkers hebt. Regelmatig zijn er kleine frustraties en je hebt nog niet het gevoel dat jullie als een team staan voor de klanten én de resultaten.
Maak vanaf nu heldere keuzes in alle situaties met je personeel
Wees helder over waar je bedrijf voor staat, wat iemand kan verwachten als hij bij jou start, wat jij van hem verwacht, waar hij voor wordt beloond en welke ontwikkeling is gewenst.
Bedenk hiervoor eenmalig een aantal uitgangspunten en gebruik die bij elke toekomstige situatie met je medewerkers. Zorg voor helderheid in je twee lijnen en ervaar het enorm positieve effect op je medewerkers en je bedrijfsresultaten.
© de Wereld van Personeel