Je wilt het liefst dat je medewerkers precies doen wat jij wilt. Op een manier die jij het beste vindt
Je hebt je eigen bedrijf, je eigen visie en je eigen ideeën. En het bedrijf is van jou, dus jij bepaalt graag wat er moet gebeuren en hoe je medewerkers hun werk moeten uitvoeren. Maar helaas, zo eenvoudig is dat niet.
Medewerkers zijn ‘eigen-wijze’ mensen. Ze hebben een eigen manier van werken, hun eigen visie en eigen ideeën. En, ze voelen zich professionals op hun vakgebied.
Laatst sprak ik weer een ondernemer die het heel lastig vindt om hiermee om te gaan. Hij heeft een horecabedrijf en wil graag dat de flessen met alcoholische drank achter de bar in een bepaalde volgorde worden neergezet. Hij vindt dat belangrijk en weet zelf precies hoe hij de flessen wil hebben. Het lukt hem maar niet om zijn medewerkers daarin mee te nemen…
Het probleem is dat je medewerkers het keer op keer anders doen dan jij wilt
En deze ondernemer vindt dat behoorlijk frusterend. Hij snapt niet waarom hij ze niet zover krijgt dat ze ‘gewoon doen wat hij wilt’. Medewerkers worden het allerliefst vrijgelaten in hoe ze hun werk moeten doen. Dat levert je ook de meest betrokken, creatieve en resultaatgerichte medewerkers op.
Maar soms zijn er zaken in je bedrijf die ze ‘gewoon moeten doen’. Dat kan te maken hebben met je branding (‘zo doen wij dingen hier’) of jouw eerdere ervaringen die je hebben geleerd dat deze manier van werken het meeste resultaat oplevert.
De enige manier om medewerkers precies te laten doen wat jij wilt, is door te ze overtuigen met de redenen WAAROM je dat wilt. In het voorbeeld van deze horeca-ondernemer waren er verschillende redenen die allemaal heel logisch klinken
- de volgorde is afgestemd op de cocktails die worden gemaakt
- de volgorde is afgestemd op de ruimte achter de bar. Op de meest toegankelijke plek staan de meest gebruikte dranken
- bij drukte kun je vertrouwen op de vaste plekken van de drank waardoor je bijna blindelings de juiste fles kunt pakken
- door de vaste volgorde is in één oogopslag een goede inschatting voor de inkoop te maken (de meest gebruikte dranken staan bij elkaar)
Als je niet uit kunt leggen WAAROM je medewerkers iets op een bepaalde manier moeten doen, heb je bij voorbaat al verloren
Medewerkers hebben het liefst zo weinig mogelijk regels. En blijkt, de regels waar ze zelf achter staan worden het beste nageleefd. De horeca-ondernemer heeft de belangrijkste redenen voor zijn regels één voor één besproken tijdens een overleg met zijn team.
Pas toen kwam er een gesprek op gang over de logica van de volgorde. En verrassend genoeg bleken zijn medewerkers ook nog eens waardevolle ideeën te hebben die zorgen voor een volgorde die nog handiger blijkt te zijn.
Dus, neem je medewerkers mee in het WAAROM. Pas dan begrijpen ze waarom je er zwaar aan tilt. En gaan ze met je meedenken en komen er wellicht heel verrassende ideeën…
© de Wereld van Personeel